دانلود فيلم جاده قديم
«جاده قديم» ساخته منيژه حكمت پر از نامهاي حرفهايهاي سينماي بدنه ايران است. فيلم پر بازيگري است كه از بازي مهتاب كرامتي در نقش اصلي و يك دوجين بازيگر سرشناس ديگر از آتيلا پسياني و بهناز جعفري گرفته تا شيرين يزدانبخش مادر اين سالهاي سينماي ايران و پرويز پورحسيني از پيشكسوتان و محمدرضا غفاري و ترلان پروانه از تازه آمدهها استفاده ميبرد. مصطفي خرقهپوش در جايگاه تدوينگر و داريوش عياري بعد از مدتها پشت دوربين و كريستف رضاعي بهعنوان آهنگساز در كنار فيلم قرار داشتهاند. با اين حساب، فيلم محصولي است كه با استاندارد خوبهاي سينماي بدنه بايد ارزيابي شود.
آيا فيلم «جاده قديم» بايد با «فروشنده» مقايسه شود؟ به نظر گريزي نيست. وقتي بعد از يك فيلم موفق و بههرحال بزرگ [فارغ از اينكه به فروشنده چه نگاهي داشته باشيد نميتوان منكر اهميت فيلم شد و جوايز كن و اسكار هم تأييدي بر اين مدعا هستند]، فيلم ديگري با مضموني يكسان ساخته شود، بهطورمعمول اين مقايسه در اذهان شكل ميگيرد. بااينحال «جاده قديم» در طرح موضوع تعدي و تجاوز به راه ديگري ميرود. خانواده فيلم «جاده قديم» برخلاف زوج فيلم فروشنده نه سابقهاي روشنفكرانه دارند نه در بيغولهاي بالاي يك مجتمع آپارتماني بدساز زندگي ميكنند. برعكس از طبقه بالاي اجتماع هستند و هركدام در شغل و حرفه خود بسيار موفقاند.
برخلاف «فروشنده» در اينجا كسي دنبال پيدا كردن متجاوز نيست. خودِ قانون اين كار را انجام ميدهد و تمركز روي شخصيت زن و رفتار هيستريك و نامتعادل او بعد از بحران قرارگرفته. مينو رسولي پيش از بحران، زن موفق و محكمي است. در خانوادهاي كه بهوضوح تحت تأثير پدربزرگ و حرفه پولساز خانوادگي اوست، موفق ميشود عروسي پسر شوهرش را به خواست عروس و داماد و برخلاف خواست پدربزرگي كه چشم همه به دهان اوست عقب بيندازد و در بانك هم رئيس شعبه است و با قدرتي دلچسب تسليم مشتري پولداري كه بدون وثيقه وام ميخواهد نميشود. بيست دقيقه ابتدايي فيلم مقدمهاي است براي معرفي روابط درون اين فاميل و آدمهاي آن. پدربزرگي دخالتگر (با بازي پرويز پورحسيني)، پسر او كه پدربزرگ او را چندان دلخواه خود نميبيند (آتيلا پسياني)، نوهاي با شخصيتي مردد و در حال داماد و همزمان پدر شدن كه البته اميد پدربزرگ براي آينده كسبوكارش است (محمدرضا غفاري) و تيپهاي دختر تينايجر (ترلان پروانه)،
مرد داستان در نقش يك شوهر منطقي، از آن نوع كه در آثار فمينيستي معمولاً بهعنوان يك شوهر جنتلمن و كنار آمده با نقش همراه و حمايتگري از دور به چشم ميخورد، سعي ميكند بيش از هر چيز هرگونه تنشي را از دور كند، پدربزرگ فكر ثبت شكايت است كه بدون امضاي مينو ممكن نيست، بچهها به نظر ميرسد متوجه عمق بحران پيشآمده در خانه نيستند يا حداقل واكنشهايي كه از آنها ميبينيم اينطور نشان ميدهد و اطرافيان با دلسوزيها و پيگيريهايشان هركدام بهنوعي مخل تنهايي و حريم خصوصي موردنياز زن هستند؛ اما آنچه از بحران زن ميبينيم، همه سادهترين و بهتر بگوييم پيشپاافتادهترين نشانههاي يك آدم در بحران است. مينو در را روي خودش ميبندد، از هر تماسي با شوهرش خودداري ميكند، به بچهها و عروسي پسرخواندهاش بيتوجه شده، گاهي پرخاش ميكند و به شكلي بارها تكرارشونده درگير وسواس تميزي و پاك كردن خود و شستن دستهايش است (بعد از بازگشت از بيمارستان هم اولين كاري ميكند حمام رفتن است و تا انتها بارها دستها و آينه حمام را ميشويد كه نمادي است از ميل براي پاك شدن از دستهاي ناپاكي كه در ماشين به او زده شده).
منبع : dl-movies
برچسب ها : ,